Köpvillkor
Genom att placera en order hos oss accepterar du nedanstående köpvillkor.
Leveranstid
Om du har valt att köpa lagervaror packas och skickas ditt paket inom 2 vardagar, normalt redan samma dag ifall du lägger din order innan kl 13.00. I vanliga fall kommer paketet fram 1-2 dagar efter det skickas, men det kan i vissa fall dröja några extra dagar – t.ex. vid leverans till Norrland eller öar. Vid avvikelser kontaktar vi dig, och du har alltid möjlighet att häva köpet vid väsentlig försening som vi är skyldiga till.
Om din beställning innehåller beställningsvaror eller varor som ligger på inköp kan det ta lite längre tid. Det framgår dock direkt på produktsidan hur lång tid du kan förvänta dig att det tar innan vi skickar din order (detta markeras tydligt i antal dagar på produktsidan). Vanligen tar det bara någon dag extra, men om det är varor som beställs utomlands ifrån, eller som måste tillverkas kan det ta lite extra tid. Det står alltid tydligt hur lång tid det tar innan varorna skickas, och vid förändringar kontaktar vi alltid dig och informerar om detta.
Notera! Om din order innehåller beställningsvaror eller varor som ligger på inköp väntar vi in dessa varor för att skicka hela ordern tillsammans, då det ofta handlar om ett fåtal dagar. I vissa fall dellevererar vi, t.ex. vid stora order eller lång leveranstid, på någon produkt. I dessa fall informerar vi dig självklart.
Dina varor skickas till ett ombud i din närhet om du inte valt ett annat fraktalternativ.
Frakt
Alla beställningar skickas med Schenker, alternativt PostNord vid mycket små försändelser. Om din order innehåller tillskott och tillbehör levereras den fraktfritt vid köp över 999 kr – i annat fall är kostnaden för frakten 59 kr. Undantag för fraktfri gräns kan förekomma, t.ex. vid utförsäljning eller mycket tunga paket. Detta framgår i så fall direkt vid köptillfället.
Priser
Våra priser visas i svenska kronor, inklusive moms (om inget annat är valt). I varukorgen och kassan ser du alltid en tydlig summering av din totala kostnad, inklusive moms. Momsen är alltid 25%, om inget annat anges. Vid tydliga buggar (fel i systemet) eller tryckfel/skrivfel förbehåller vi oss rätten att korrigera priset till det som är riktigt – vid lagd order med felaktigt pris får du som kund alltid möjlighet att annullera din order.
Hållbarhet
Våra produkter, tillskott liksom foder, ska alltid ha en hållbarhet på minst 3 månader när de skickas från oss. Undantag görs om det tydligt framgår att hållbarheten är kortare, t.ex. vid utförsäljning pga kort datum.
Betalning
All betalning sker via Svea Checkout – du kan välja att betala med faktura, delbetalning, kort eller banköverföring. Sveas villkor gäller vid alla köp.
Ångerrätt
Om du genomfört ett köp som privatperson har du alltid rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från att du mottagit varorna. Vi ber dig vänligen att kontakta oss innan du returnerar en vara – dels så vi vet att den kommer i retur, och så att vi kan säkerställa att den kommer till rätt adress (returadressen kan variera baserat på vilka varor som skickas). Beställer du som företag så har du 14 dagars bytesrätt – du kan byta din köpta produkt till annan vara eller tillgodosaldo.
Du står själv för returfrakten om du vill ångra ditt köp. Tänk på att skyndsamt returnera din vara efter att du anmält att du vill nyttja din ångerrätt. Produkten ska vara åter hos oss senast 14 dagar efter att du meddelat att du ångrar köpet. Vid köp av tillskott, foder och andra produkter som ska förtäras av hästen har du ingen ångerrätt. Ångerrätten gäller inte heller för bett av hygienskäl, eller för varor som specialtillverkas för dig (t.ex. egendesignade eller broderade produkter). Vi rekommenderar att du använder dig av vår returfraktsedel för snabbast och enklast hantering av returen.
Specialtillverkade produkter, t.ex. specialmåttade ridstövlar, egendesignade och/eller broderade schabrak och liknande, omfattas inte av ångerrätten då dessa tillverkas efter dina instruktioner. Du ansvarar själv för att uppgifterna du anger i din order stämmer – kontrollera alltid att det är rätt uppgifter som står i din orderbekräftelse. Om du råkat ange fel uppgifter, t.ex. fel färg eller stavfel vid brodyr måste du omedelbart, i direkt samband med ordern, meddela oss. Säkerställ att du får en bekräftelse på att din order är ändrad och att ändringen inkom i tid. Om du har råkat ange fel uppgifter vid din order och inte omedelbart meddelar oss (och mottar en bekräftelse på ändringen) kan vi tyvärr inte göra något åt det, då vi producerat efter de instruktioner som givits.
Tänk på att färger kan se olika ut på olika skärmar. Är du osäker på vilken nyans en produkt har, hör gärna av dig så tar vi fler bilder för att försöka återge färgen så tydligt som möjligt. Nyansskillnader är inte grund för reklamation då alla skärmar har olika inställningar. Observera att det också kan förekomma små skillnader från produktbilderna när det gäller t.ex. utformning eller placering av mindre detaljer. Loggor, knappar och andra mindre detaljer kan vara justerade (t.ex. form, färg eller placering) beroende på fabrikationstillfälle. Om en speciell detalj är viktig för dig är du alltid välkommen att höra av dig innan köp så kontrollerar vi designen och färgen. Du kan självklart nyttja din ångerrätt om du inte vill behålla produkten (du har alltid 14 dagars ångerrätt).
Du har rätt att inspektera varan innan du bestämmer dig för om du vill behålla den eller inte. Tänk dock på att returnera varan i det skick du själv förväntar dig att motta den i – det ska inte vara smuts eller hästhår på varan. Produkter som täcken, skydd och liknande bör alltid provas med t.ex. ett lakan mellan produkten och hästens kropp, om du är osäker på storleken.
Om produkten ändå kommer tillbaka i sämre skick än när den skickades ut, kommer vi göra ett avdrag på återbetalningen som motsvarar det minskade värdet på produkten, om det försämrade skicket beror på att du har hanterat varan i större utsträckning, eller mer oförsiktigt, än du behöver för att fastställa dess funktion och egenskaper. Detta avdrag kan vara 100% av priset.
Köp av varor med bruten försegling, till exempel vårdpreparat, kan inte ångras om förseglingen är bruten. Du får alltså inte öppna en förseglad förpackning om du vill nyttja din ångerrätt och returnera produkten. Vi accepterar inte returer av bett, på grund av hygienskäl. Om du vill köpa ett bett och är osäker på om du vill returnera det, be oss plombera bettet innan det skickas till dig. Plomberingen måste då vara intakt vid retur.
Om du ångrar dig innan vi hunnit skicka paketet försöker vi givetvis att stoppa det. I vissa fall hinner vi inte stoppa ordern även om du hör av dig direkt – t.ex. om ordern packas direkt när den inkommer, eller skickas vidare till tredje part för packning. Vi dubbelkollar inte mailen innan varje enskilt paket packas, utan lagd order innebär att du beställt den och produkterna kommer packas och skickas till dig – därför kan det i vissa fall bli så att din order går iväg, även om du mailat att du ångrar dig. I dessa fall måste du hämta ut paketet och returnera det som en vanlig retur, då du ursprungligen genomfört ett köp på produkten/produkterna. Om vi hinner stoppa paketet kommer det givetvis inte skickas till dig.
Vid nyttjande av ångerrätten står du själv för returfrakten. Tänk på att du ansvarar för produkten tills vi mottar den, det är därför viktigt att varan skickas tillbaka väl emballerad, och med spårbar frakt.
Om så önskas kan vi ta fram en returfraktsedel till självkostnadspris, för att underlätta för er. Du lämnar då in paketet hos närmaste Schenker-ombud.
Det är viktigt att du alltid hämtar ut ditt paket, oavsett om du vill behålla produkterna eller ej. Ett outhämtat paket som går i retur från privatperson räknas inte som nyttjande av ångerrätten, och i dessa fall debiterar vi en avgift för frakt och administrationsavgift; 350 kr eller våra faktiska fraktkostnader, beroende på vilket belopp som är högst. För att nyttja ångerrätten måste du själv hämta ut paketet och skicka tillbaka det. Outhämtade paket som är beställda av företag återbetalas inte. De förvaras hos oss i max 6 månader. De kan skickas om mot ny fraktkostnad samt ersättning för de extra kostnader som tillkommit.
Paket som skickas i retur till oss ska alltid skickas som företagspaket eller paket till ombud – vi hämtar inte ut paket som skickas mot postförskott.
Vi hanterar returer så fort vi kan. Du kan förvänta dig en återbetalning inom 14 dagar från att vi mottar din retur. Återbetalningar görs alltid på samma vis som du betalat, detta för att undvika bedrägerier.
Varor returneras till:
Valleybrook AB
Ör Gästgivaregård 1
34264 Ör
Observera: om du skickar en retur där du själv ordnat frakten, och det finns chans att paketet hamnar hos ombud eller i brevlåda, är det av YTTERSTA vikt att du skickar returen till rätt adress – dvs adressen ovan. Returer får ej skickas till annan adress, även om det finns en annan avsändaradress på ditt paket – detta då denna adress är vår lageradress, där vi inte kan ta emot post. I vissa fall skickas paketen direkt från leverantör, och då kan deras adress stå som avsändare. Du måste alltså ALLTID returnera till den ovanstående adressen om du själv ordnar returfrakten.
Klistra aldrig returfraktsedeln direkt på varan – använd alltid emballage. Du får INTE klistra retursedeln direkt på varan eller dess emballage. Detta gäller även hjälmkartonger, skokartonger mm. Använd alltid emballage. Varan och dess emballage måste alltid komma tillbaka i samma skick som när du mottog produkten. Om varans förpackning (t.ex. hjälm- eller skokartong) blir tejpad på, skriven på eller på annat sätt förstörd, måste den kasseras och varan kan inte säljas till fullpris. Om du tejpar eller fäster returfraktsedeln direkt på varan eller dess kartong/förpackning debiterar vi 150 kronor per förstörd förpackning.
Reklamation
Du som kund ska alltid känna dig trygg med att handla hos oss – om något blir fel finns vi naturligtvis här för att hjälpa dig.
Om du mottar en annan vara än den du köpt (fel vara skickad) ska du alltid anmäla detta omgående, senast inom 7 dagar från att du mottar paketet. Om du får fel vara står vi för returfrakten av den felaktiga, och skickar ut rätt vara till dig utan extra kostnad.
Om ditt paket är skadat när du hämtar ut det hos ombudet, ska du alltid reklamera direkt till ombudet. På så vis får fraktbolaget direkt information om att paketet skadats under frakten.
Om du mottar en skadad vara trots att paketet/emballaget inte är skadat, maila oss omgående på hej@vbridsport.se. Bifoga information om felet, samt bilder på den trasiga produkten. Samma sak gäller om du fått fel vara. I dessa fall står vi självklart för returfrakt, samt ser till att du omgående får en ersättningsvara.
Om en produkt gått sönder eller på annat sätt är felaktig beroende på ett fabrikationsfel ska du reklamera den till oss, genom att maila hej@vbridsport.se. Bifoga alltid bilder och en ingående beskrivning på hur felet ser ut, och hur det uppstått. Om felet visar sig inom sex månader från att varan köptes anses felet ha funnits där vid köptillfället, om säljaren inte kan bevisa annat. Om felet visar sig efter denna period är det upp till köparen att bevisa att felet fanns vid köptillfället. Köparen ska alltid reklamera felet inom 2 månader från att felet uppstod (skälig tid).
Observera: varor vars skick försämrats på grund av vanvård, onormal användning eller olyckshändelse räknas inte som ett fel som kan reklameras.
Om din vara är felaktig och du reklamerar den står vi för returfrakten (79:-), men om reklamationen inte godkänns får kunden stå för denna frakt, samt eventuell frakt tillbaka från oss till kunden. Vi kommer vid reklamation alltid vilja ha bilder på felet. I vissa fall räcker det för leverantören, och både du som konsument och vi som återförsäljare slipper krångla med returfraktsedlar och inlämning av paket. I andra fall vill leverantörerna ha tillbaka varorna, och då är det bra om du kan få en retursedel så att varan skickas direkt till leverantören – så går det snabbare att hantera ärendet.
Om vi får in en reklamation, och konstaterar att reklamationen är giltig, kommer vi kompensera dig enligt nedan:
- I första hand kommer felet på din vara att avhjälpas, om det är möjligt.
- I andra hand kommer vi ersätta dig med en ny, likvärdig vara.
- I sista hand, om det inte är möjligt att avhjälpa felet eller ersätta med en likvärdig vara, kan du få pengarna tillbaka.
Observera: enligt lag har säljaren rätt att få avhjälpa felet (upp till två gånger för samma fel) eller ersätta med en ny, likvärdig vara. Du har alltså inte automatiskt rätt att direkt häva köpet vid en godkänd reklamation.
Vi vill alltid ha tillbaka varan för kontroll och lagning, utbyte eller återbetalning. Vi står för fraktkostnaderna i dessa fall. Om du har väldigt bråttom och inte har tid att skicka tillbaka produkten kan du, efter godkännande från VB Ridsport, lämna in den till en lokal hantverkare (t.ex. sömmerska eller skomakare), och få ersättning för kostnaden. Tänk dock på att det i dessa fall är upp till den enskilda hantverkaren att lämna garanti på arbetet. Som exempel: Du har en tröja där en söm gått sönder, och detta är en godkänd reklamation. Vi vill alltid ha tillbaka produkten för lagning hos leverantören eller den sömmerska vi själv använder oss av, för att kunna garantera kvalitén på lagningen. Om du inte vill skicka tillbaka den till oss går det bra att lämna hos en sömmerska du själv väljer efter godkännande från oss angående kostnaden, men tänk då på att eventuella problem med just den lagningen får tas upp med sömmerskan, då vi inte haft möjlighet att garantera kvalitén på lagningen. Andra eventuella problem reklameras självklart till oss.
VB Ridsport följer alltid konsumentköplagen, och vid eventuella tvister rekommenderar vi dig som kund att vända dig till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden). VB Ridsport följer ARN:s beslut.
Vi gör vårt bästa för att hantera reklamationer så fort det bara går – ett ärende bör alltid vara avklarat inom 30 dagar (oftast går det mycket fortare än så). Dock kan det i vissa fall dröja lite länge, t.ex. om en vara ska skickas tillbaka till tillverkaren för lagning.
VB Ridsport kan neka en reklamation, om varan inte är felaktig enligt Konsumentköplagen. Återbetalningar görs alltid på samma vis som du betalat, detta för att undvika bedrägerier.
Personuppgifter
Du måste uppge vissa personuppgifter för att vi som företag ska kunna behandla dina orders – uppgifter som t.ex. personnummer (vid betalning med faktura), telefonnummer och adress. Vi kommer aldrig sälja eller dela dina personuppgifter med obehörig tredje part.
Webbutiken har en säker https-anslutning och alla uppgifter hanteras enligt GDPR-lagen. Alla transaktioner samt information som skickas går genom säkra anslutningar.
Tvister
Vi följer alltid konsumentköplagen och månar mycket om dig som kund, och de rättigheter du har. Om en tvist mot förmodan skulle uppstå ändå, ska dessa avgöras vid en svensk domstol. Vid eventuella tvister följer vi alltid ARN:s (allmänna reklamationsnämndens) rekommendationer.
Övrigt
Om du är under 18 år måste du ha din målsmans godkännande för att handla hos oss.
Cookies
Vi använder cookies för att ge dig en så god upplevelse som möjligt på hemsidan – t.ex. för att håla styr på vilka produkter du lagt i varukorgen.
Kundtjänst
Vi försöker alltid svara på mail inom 24 timmar på vardagar. Vi ber er dock respektera att vi i dagsläget inte erbjuder någon kundtjänst via telefon på grund av begränsad bemanning.
Valleybrook AB, organisationsnummer 559179-7302.
Postadress:
Valleybrook AB
Ör Gästgivaregård 1
34264 Ör