Reklamationer
Du som kund ska alltid känna dig trygg med att handla hos oss – om något blir fel finns vi naturligtvis här för att hjälpa dig.
Om ditt paket är skadat när du hämtar ut det hos ombudet, ska du alltid reklamera direkt till ombudet. På så vis får fraktbolaget direkt information om att paketet skadats under frakten.
Om du mottar en skadad vara trots att paketet/emballaget inte är skadat, maila oss omgående på hej@vbridsport.se. Bifoga information om felet, samt bilder på den trasiga produkten. Samma sak gäller om du fått fel vara. I dessa fall står vi självklart för returfrakt, samt ser till att du omgående får en ersättningsvara.
Om en produkt gått sönder eller på annat sätt är felaktig beroende på ett fabrikationsfel ska du reklamera den till oss, genom att maila hej@vbridsport.se. Bifoga alltid bilder och en ingående beskrivning på hur felet ser ut, och hur det uppstått. Om felet visar sig inom sex månader från att varan köptes anses felet ha funnits där vid köptillfället, om säljaren inte kan bevisa annat. Om felet visar sig efter denna period är det upp till köparen att bevisa att felet fanns vid köptillfället. Köparen ska alltid reklamera felet inom 2 månader från att felet uppstod (skälig tid).
Observera: varor vars skick försämrats på grund av vanvård, onormal användning eller olyckshändelse räknas inte som ett fel som kan reklameras.
Om din vara är felaktig och du reklamerar den står vi för returfrakten (79:-), men om reklamationen inte godkänns får kunden stå för denna frakt, samt eventuell frakt tillbaka från oss till kunden. Vi kommer vid reklamation alltid vilja ha bilder på felet. I vissa fall räcker det för leverantören, och både du som konsument och vi som återförsäljare slipper krångla med returfraktsedlar och inlämning av paket. I andra fall vill leverantörerna ha tillbaka varorna, och då är det bra om du kan få en retursedel så att varan skickas direkt till leverantören – så går det snabbare att hantera ärendet.
Om vi får in en reklamation, och konstaterar att reklamationen är giltig, kommer vi kompensera dig enligt nedan:
- I första hand kommer felet på din vara att avhjälpas, om det är möjligt.
- I andra hand kommer vi ersätta dig med en ny, likvärdig vara.
- I sista hand, om det inte är möjligt att avhjälpa felet eller ersätta med en likvärdig vara, kan du få pengarna tillbaka.
Observera: enligt lag har säljaren rätt att få avhjälpa felet (upp till två gånger för samma fel) eller ersätta med en ny, likvärdig vara. Du har alltså inte automatiskt rätt att direkt häva köpet vid en godkänd reklamation.
VB Ridsport följer alltid konsumentköplagen, och vid eventuella tvister rekommenderar vi dig som kund att vända dig till ARN (Allmänna Reklamationsnämnden). VB Ridsport följer ARN:s beslut.
Vi gör vårt bästa för att hantera reklamationer så fort det bara går – ett ärende bör alltid vara avklarat inom 30 dagar (oftast går det mycket fortare än så). Dock kan det i vissa fall dröja lite länge, t.ex. om en vara ska skickas tillbaka till tillverkaren för lagning.
VB Ridsport kan neka en reklamation, om varan inte är felaktig enligt Konsumentköplagen.